Beter leven met chronische ziekte

Life-Force » Beter leven met chronische ziekte

Beter leven met chronische ziekte

Ongeveer 5 miljoen Nederlanders lijden aan een chronische aandoening zoals diabetes, COPD/astma, hart- en vaatziekten, Crohn, reuma en obesitas. De laatste jaren is er veel vooruitgang geboekt bij de behandeling hiervan met leefstijl en dieet aanpassingen. Zo blijken diabetes type 2 (insuline resistentie), hoge bloeddruk en reuma in veel gevallen geheel of gedeeltelijk omkeerbaar te zijn door meer te bewegen en de voeding (vaak volledig plantaardig) radicaal om te gooien. Mensen die al 10-tallen jaren medicijnen slikken met vele bijwerkingen, zijn soms binnen enkele weken van hun medicatie af.

Gezonde voeding en lifestyle verandering kan de kwaliteit van leven met een chronische ziekte dus sterk verbeteren. Ons mind-body herstel programma kan hierbij enorm ondersteunend zijn en verlicht lichamelijke en psychische klachten. Het maakt gebruik van veilige en effectieve yoga en andere mind-body technieken zoals houdingen en bewegingen (asana’s), oefeningen om de ademhaling te verbeteren (pranayama’s), ontspanningsoefeningen en meditatie/mindfulness & compassie.

Al deze onderdelen helpen om lichaam en geest meer in balans te brengen. Lichaam en geest ontspannen, het immuunsysteem wordt actiever, stress en ontstekings- reacties in het lichaam gaan omlaag. Zo kan herstel-yoga de kwaliteit van leven verbeteren. Yoga en mindfulness herstellen de balans tussen lichaam en geest, dit heeft een diepe helende werking op lichaam, geest en ademhaling.

Yoga en mindfulness worden door artsen steeds meer erkend als aanvullende (complementaire) methode bij langdurige gezondheidsklachten.

Na een persoonlijke intake en privé les wordt er geoefend in kleine groepen, maar ook een individueel begeleidingstraject is mogelijk.

Na een les voel ik me heel ontspannen en het werkt lang na. Ik heb heel goed kunnen werken aan mijn herstel van burn-out, en ik heb geleerd te luisteren naar de signalen van mijn lichaam. Als ik moe ben bijvoorbeeld geef ik daar ook aan toe.

Marianne

Herstel yoga gaat in een rustig tempo, je leert zo je lichaam en pijnklachten heel goed te herkennen en te accepteren. Mijn lichaam heeft meer ruimte, minder (spier) spanning, waardoor ik minder lichamelijke klachten heb. Dankzij de ademhalingsoefeningen word ik rustiger en kan ik negatieve gedachten en emoties beter relativeren. Ik voel me vitaler en energieker en kan veel meer genieten van het leven met een stuk minder pijn! Dit alles dankzij de herstel-yoga.

Esmeralda

Ik lijd o.a. aan Erbse Parese en had veel pijnklachten. Mijn arts gaf aan dat yoga me kon helpen, maar gewone yoga was veel te pittig en na afloop had ik veel last. Uiteindelijk vond ik de zachte herstel-yoga bij Peter Haima. De lessen zijn zo ingericht dat ieder mee kan doen binnen zijn mogelijkheden. Als een oefening niet gaat heeft Peter een vervangende oefening voor me. Ik heb minder pijn en ik kan meer ontspanning in mijn lichaam krijgen gedurende de week na de yogales. Telkens opnieuw leer ik in de yogales om met compassie om te gaan met mijn lichamelijke beperkingen en goed voor mezelf te zorgen.

Shanna

Herstel yoga gaat in een rustig tempo, je leert zo je lichaam en pijnklachten heel goed te herkennen en te accepteren. Mijn lichaam heeft meer ruimte, minder (spier) spanning, waardoor ik minder lichamelijke klachten heb. Dankzij de ademhalingsoefeningen word ik rustiger en kan ik negatieve gedachten en emoties beter relativeren. Ik voel me vitaler en energieker en kan veel meer genieten van het leven met een stuk minder pijn! Dit alles dankzij de herstel-yoga.

Esmeralda

Ik lijd o.a. aan Erbse Parese en had veel pijnklachten. Mijn arts gaf aan dat yoga me kon helpen, maar gewone yoga was veel te pittig en na afloop had ik veel last. Uiteindelijk vond ik de zachte herstel-yoga bij Peter Haima. De lessen zijn zo ingericht dat ieder mee kan doen binnen zijn mogelijkheden. Als een oefening niet gaat heeft Peter een vervangende oefening voor me. Ik heb minder pijn en ik kan meer ontspanning in mijn lichaam krijgen gedurende de week na de yogales. Telkens opnieuw leer ik in de yogales om met compassie om te gaan met mijn lichamelijke beperkingen en goed voor mezelf te zorgen.

Shanna

Na een les voel ik me heel ontspannen en het werkt lang na. Ik heb heel goed kunnen werken aan mijn herstel van burn-out, en ik heb geleerd te luisteren naar de signalen van mijn lichaam. Als ik moe ben bijvoorbeeld geef ik daar ook aan toe.

Marianne